Insights van de Jongens


roel@dejongensvanboven.nl  |  25-09-2016  |   4304  |  

Technologie + Marketing = Beleven!

Technologie doet meer en meer zijn intreden in ons dagelijks leven. Facebook, Whatsapp, tablets, vormen een dominante rol in het dagelijks patroon van velen van ons en marketeers spelen hier steeds vaker goed op in. De mix van techologie en marketing maakt nieuwe, innoverende campagnes mogelijk.

Technologie biedt hierbij op drie manieren een meerwaarde aan marketing. Drie dimensies waarop technologie marketing vooruit kan helpen:

1. De (merk)ervaring, (merk)beleving van de klant verbeteren:
Nieuwe technologie kan de klantenbeleving verhogen. Technologie kan voor vernieuwing zorgen die een klant verbaasd doet opkijken.

2. Efficiëntieverhoging voor de organisatie:
Technologie kan processen efficiënter maken. Service kan via technologie bijvoorbeeld evolueren naar een selfservice-omgeving. Daarbij kan de klant zelf op een snellere en efficiëntere manier problemen oplossen. De klantentevredenheid stijgt en de kosten dalen.

3. Nieuwe inkomsten verwerven:
De technologie kan de relevantie voor de consument verhogen. Een hogere relevantie leidt tot meer zin tot aankopen. Technologie maakt het proces efficiënter voor de klant.

Zodra technologie marketing op een van deze domeinen kan versterken, betekent het een meerwaarde. Technologie als gadget is daarentegen minder zinvol. Veel bedrijven experimenteren met technologie. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer, wat een goede zaak is. Experimenteren en leren hoort bij de fase waarin we ons bevinden. De volgende cases geven een goed beeld van de meerwaarde die technologie kan bieden.

 

Augmented reality

Augmented reality oftewel toegevoegde realiteit is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd.  Meer en meer bedrijven experimenteren met augmented reality. Via een smartphone of een tablet kunnen consumenten extra (virtuele) digitale informatie bekijken die aan de offline wereld worden toegevoegd. Onlangs lanceerde IKEA een augmented reality-applicatie voor hun klanten. Deze applicatie is erop gericht consumenten te helpen bij hun aankoopbeslissingen. Als men een stoel leuk vindt, kunnen mensen die via de app virtueel in hun eigen huis plaatsen. Richt de tablet op de woonkamer en plaats bijvoorbeeld een nieuwe stoel binnen je bestaande meubulair.

 

Delivering Happiness!

In een druk winkelcentrum in Istanbul zette Coca Cola een Valentijn-Verkoopautomaat neer met een bijzonder ‘bedieningssysteem’. De machine leverde de blikjes alleen aan stelletjes, nadat deze bewezen hadden dat ze elkaars Valentijn waren. Door middel van een camera en een ‘remote-controle-team’ werden de stelletjes geïdentificeerd. Een blijk van affectie, zoenen of knuffelen zette de machine in werking. Een campagne die veel plezier en ‘happiness’ in het winkelcentrum bracht.

 

Interactief billboard

Pick N 'Play van Mc Donald's biedt de gebruiker een leuke en interactieve uitdaging waarmee ze door het spelen van een hele eenvoudig ping-pong spel hun favoriete Mc Donald's snack kunnen winnen. Met behulp van een smartphone wordt het spel op een grote billboard bestuurd. Door gebruik te maken van geo locatie technologie wordt gecontroleerd of de gebruiker zich in het spelgebied bevindt. Spelers kiezen op een mobiele website hun favoriete lekkernij en als ze langer dan 30 seconden het balletje in het spel houden winnen zij een coupon waarmee ze in een nabijgelegen Mc Donald's hun gewonnen snack kunnen ophalen.

 

 

Nieuwsgierig geworden?

Bent u geïnspireerd geraakt door deze voorbeelden en bent u nieuwsgierig naar wat de combinatie van nieuwe technologie op marketinggebied voor u kan betekenen neem dan geheel vrijblijvend contact op met De Jongens.

TAGS: 

beleving

technologie

marketing

augmented-reality

interactief


+share

Laat een bericht achter


Contact
De Jongens van Boven
Patersstraat 35
5801 AT Venray | Netherlands

+31 (0) 478 712 021
info@dejongensvanboven.nl