Insights van de Jongens


roel@dejongensvanoven.nl  |  08-10-2016  |   3783  |  

Responsive website

Heb jij wel eens goed gekeken naar het aantal bezoekers dat via een tablet of smartphone je website bezoekt? De kans is groot dat dit aantal behoorlijk is gegroeid het afgelopen jaar. Niet gek natuurlijk als je weet dat 61% van de Nederlands vandaag de dag in het bezit is van een smaprtphone en bijna 45% een tablet heeft. Maar wat krijgen deze bezoekers te zien? Heb je een aparte website voor mobiel? Krijgen ze een verschaalde versie van de complete desktop versie te zien? Of heb je misschien een responsive website die zich aanpast aan verschillende schermgroottes?

 

Mobiele visie ondergeschikt aan online visie

Een website wordt niet via één device bekeken. Een gebruiker bekijkt de website op zijn mobiel, checkt deze later op zijn tablet of tijdens werktijd op zijn pc of laptop. Bij elk device moet de ervaring even aantrekkelijk zijn en in elkaars verlengde liggen. De toon en het gevoel moet hetzelfde zijn. Spreek daarom niet meer over een mobiele visie, maar bepaal de online visie. De content dient hierbij altijd centraal te staan (content first design).

Veel ontwerpbeslissingen voor mobiel werden genomen op basis van de overtuiging dat een mobiele gebruiker gehaast, ‘onderweg‘ is en minder content wenst. Dit gaat niet meer op. 28% van de gebruikers gaat alleen nog maar online via mobiel (smartphone of tablet). Trek content daarom los van het device. Alle content die je biedt, moet via alle kanalen toegankelijk zijn. Natuurlijk wel op verschillende wijzen, andere volgorde, andere prioriteit, gelaagd. Optimaliseer wel voor de verschillende gebruikersmomenten per device. 

 

Het ene scherm is het andere niet

Met een groeiend aantal schermformaten is het voor de ontwerpers en bouwers van websites een grote uitdaging om de juiste content strategie te formuleren. De uitdaging zit niet zozeer in het schermformaat, maar wel in het uiteenlopende gebruik van de verschillende devices. Dit verschil in gebruik komt het beste tot uiting in de hoeveelheid tijd die we hebben, het doel dat we willen bereiken, onze exacte locatie en onze gemoedstoestand. Veel onderzoeken spreken over ‘mobiel gebruik’ ten opzichte van laptop/pc-gebruik. Vaak worden smartphones en tablets op één hoop gegooid, terwijl het gebruik wezenlijk anders is. De onderstaande afbeelding zet de context waarbinnen de verschillende devices gebruikt worden helder uiteen.

 

 

Content first

Overal dezelfde content bieden is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Functies die schermvullend zijn op desktop, zijn vaak lastig naar mobiel te vertalen. Eén op één vertaling is ook zonde. Mobiel biedt zoveel meer functionaliteit, zoals locatiebepaling (geo tracking)of cameratoepassing. Je moet dus keuzes maken om bepaalde functies in een meer beperkte variant aan te bieden, waarbij de gebruiker alsnog bij dezelfde informatie terecht komt. Ook is het variëren in hiërarchie vaak noodzakelijk. Om de hiërarchie en de verschillende verschijningsvormen van content te bepalen, is het belangrijk om het gebruik per device te begrijpen.

Het is dus wel duidelijk dat je als bedrijf je content moet optimaliseren voor mobiel. Begin bij de content en niet met het device zelf. Hierbij kunnen de volgende 3 stappen als leidraad genomen worden:

Stap 1: Content is het uitgangspunt, alle content is via elk device toegankelijk. Een gebruiker grijpt naar het device dat voorhanden ligt.

Stap 2: Prioriteren van content/functie naar devices op basis van gebruikerstaken. Onderzoek welk device op welk moment de gebruiker zo goed mogelijk van dienst kan zijn.

Stap 3: Optimaliseer voor de verschillende gebruikersmomenten per device. Ieder device heeft unieke presentatie- en interactievormen waar je gebruik van kunt en moet maken.

 

Nieuwsgierig geworden naar wat dit voor jou betekend?

Voldoet jouw website nog niet aan de huidige standaarden? Is hij niet geschikt voor gebruik op tablet of smartphone? Of ben je op zoek naar een partij die je verder kan helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe website en de juiste online strategie neem dan vrijblijvend contact op met De Jongens.

TAGS: 

responsive

mobiel

tablet

website


+share

Laat een bericht achter


Contact
De Jongens van Boven
Patersstraat 35
5801 AT Venray | Netherlands

+31 (0) 478 712 021
info@dejongensvanboven.nl