De Jongens van Boven

Leesvoer

De kracht van een scherpe merkpositionering

ALLE GROTE MERKEN HEBBEN HET!

Elke dag worden mensen geconfronteerd met wel honderden commerciële prikkels en boodschappen. Onze filterbubbel wordt steeds kleiner. Voor merken wordt de strijd om de unieke nummer één marktpositie steeds heviger. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen zich juist met jouw merk gaan verbinden?

 

De basis ligt bij de positionering van jouw merk. Een merkpositionering is niets anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van je doelgroep. Het liefst een unieke en waardevolle plek natuurlijk. Daarbij is het belangrijk een diepere verbinding te creëren die ontstaat door je merk te laden met positieve emotionele associaties. Hoe sterker deze associaties, hoe sterker de verbinding.

WAAROM IS EEN OVERTUIGENDE MERKPOSITIONERING BELANGRIJK?

Een sterke merkpositionering onderscheidt jouw merk van alle andere spelers in de markt. Jouw merkpositionering past bij jouw organisatie; stuurt in alles wat je doet; vervult een behoefte van je klant; claimt een eigen plek in de markt en maakt jouw merk herkenbaar.

 

Er zijn veel verschillende manieren om je als merk te onderscheiden. Meestal wordt daarbij gebruik gemaakt van Unique Selling Points. Dit zijn uiterlijke of kwalitatieve eigenschappen waarmee jouw product zich onderscheidt van vergelijkbare producten. Denk hierbij aan kwaliteit, functionaliteit en/of prijs.

 

Steeds belangrijker worden de Emotional Selling Points. Dit zijn emotionele prikkels die mensen beïnvloeden bij hun keuzeproces. Esp’s lenen zich bij uitstek om op verhalende manier te worden gepresenteerd. Dit verhaal vormt uiteindelijk jouw corporate story.

HET 'ONTASTBARE GEVOEL' MAAKT MERKEN BRILJANT!

Mensen vertellen elkaar van nature graag verhalen. Het is dé manier om complexe informatie gemakkelijk te onthouden. Tegelijkertijd inspireren, enthousiasmeren en activeren verhalen. Het draait hier allemaal om hét gevoel dat jouw doelgroep krijgt wanneer zij aan jouw merk denken. Focus daarom meer op kwaliteit en minder op het welbekende prijsvechters verhaal. 

 

Zeker wanneer er geen duidelijk aantoonbaar verschil is in het uiterlijk of de kwaliteit van jouw product of dienst ten opzichte van jouw directe concurrentie, is de waarde, noem het emotie, die de doelgroep meeneemt in het verhaal doorslaggevend tijdens het positioneringsproces. Je gelooft erin, je begrijpt het en je hebt er het juiste gevoel bij. Dit ontastbare ‘gevoel’ is precies wat succesvolle merken briljant toepassen. Een goede storytelling, een pakkende ‘kapstok' en 'het hart’ van het merk zorgen ervoor dat een merk dé logische keuze wordt voor je doelgroep. Het maakt je merk authentiek.

 

Het toevoegen van emotie (branding) aan je product of dienst is van essentiële waarde. Het is bijna net zo waardevol als de rationele specificaties van jouw product of dienst. Of je nu schoenen of gras verkoopt, beide producten hebben bepaalde specificaties. Maar waarom zal een consument voor jouw product gaan? Omdat jij het juiste verhaal hebt. Branding van je producten of diensten zorgt ervoor dat het verhaal achter de specificaties naar voren komt. Het maakt Coca Cola lekkerder dan Pepsi. Het geeft jou een gevoel van onoverwinnelijkheid wanneer je Nike kleding draagt. Het maakt dat Apple exclusiever is dan Dell. Het maakt zelfs simpel gras, het meest vanzelfsprekende en ondergewaardeerde plantje uit je tuin, dé eyecatcher van jouw tuin!

WAT IS JOUW MERKVERHAAL?

Als je kijkt naar succesvolle merken, leggen ze in hun branding allemaal de focus op hun esp’s en hun merkverhaal. Dat is niet zonder reden, want de doelgroep wil hierdoor zonder blikken of blozen best wat meer betalen voor het merk. Dus waarom doe jij dit nog niet?

 

De Jongens van Boven hebben een methode ontwikkeld die jou helpt bij het vinden van jouw unieke merkpositionering. Het maakt niet uit of je groot of klein bent, of je regionaal, nationaal of zelfs internationaal opereert... Voor jou gelden dezelfde marketingregels als voor de grote jongens.

 

Wij gaan uit van de juiste balans tussen jouw merkarchitectuur, merkidentiteit en merkbeleving, om zo het ‘ontastbare’ gevoel van jouw merk bloot te leggen en te vatten in een uniek online concept. De vraag en behoefte van jouw doelgroep staat hierbij altijd centraal.

Bind, informeer en activeer jouw doelgroep met jouw unieke merkverhaal.

Neem voor informatie over merkpositionering en de online presentatie van jouw merk contact op met De Jongens of... laat je inspireren door de cases van Jekill & Hyde, Ocean Diva of The Legends Lounge

Nieuws

Nog meer nieuws...