Wij zijn een creative digital design agency. Strategen, designers en developers die impact creëren bij jou én jouw doelgroep. Of, zoals ons mam zou zeggen: "Vette dingen maken op internet!"
Een paar vette projecten
Ben je van plan om ervoor te gaan zorgen dat je bedrijf of organisatie, online ook door gebruikers van mobiele devices (smartphones en tablets) goed bezocht kan worden, dan is waarschijnlijk een van de eerste overwegingen die in je op zal komen of je een mobiele applicatie (app) of een mobiele website moet gaan ontwikkelen (of misschien wel allebei). Mobiele websites en apps lijken op het eerste gezicht heel erg op elkaar. De beslissing welke het meest geschikt is voor je behoeften hangt af van een aantal factoren, waaronder de doelgroep, het beschikbare budget, het beoogde einddoel en de vereiste functionaliteit.
Maar wat is eigenlijk het verschil? Voordat we de voor- en nadelen van een mobiele website versus een app uiteen kunnen zetten is het belangrijk om de verschillen te begrijpen.
Een mobiele website bestaat net als elke andere website uit aan elkaar gekoppelde HTML-pagina's. Het verschil zit hem in het feit dat een mobiele website ontworpen dient te worden voor de kleinere handheld displays en touchscreen interfaces. Zoals elke website kunnen mobiele websites tekst content, foto's en video's bevatten. Daarnaast kan er bij mobiele websites gebruik gemaakt worden van specifieke mobiele functies zoals click-to-call of geo tracking (locatiebepaling).
Apps zijn concrete toepassingen die worden gedownload, via de Apple App Store of Google Play (Android) en geïnstalleerd op je mobiele apparaat, in plaats van dat ze binnen een browser worden geopend. De lokaal op je mobiele device geïnstalleerde app, is in veel gevallen gekoppeld aan het internet, waar vandaan content en data gedownload worden. Dit gebeurd op vergelijkbare wijze als een mobiele website. Qua ontwerp en functionaliteit verschillen een app of website dan ook nauwelijks van elkaar. Een app heeft hierbij (nog) meer toegangsmogelijkheden tot de functionaliteit van je mobiele device. Bekijk het voorbeeld van onze app Jong Markant.
Als je doelen primair gerelateerd zijn aan marketing of openbare communicatie, is een mobiele website de beste keuze. Dit komt omdat een mobiele website een aantal voordelen heeft ten opzichte van apps, waaronder een bredere toegankelijkheid, compatibiliteit en kosteneffectiviteit. Andere voordelen zijn:
• zijn overal waar een interner verbinding is beschikbaar.
• kunnen op alle mogelijke devices met een browser bekeken worden.
• kunnen per direct geüpdate worden.
• dragen bij aan de vindbaarheid van je bedrijf of organisatie via zoekmachines.
• zijn deelbaar door bezoekers.
• hebben een veel breder bereik.
• kunnen niet worden verwijderd.
• zijn over het algemeen makkelijker te ontwikkelen.
• zijn over het algemeen goedkoper qua ontwikkeling.
• zijn goedkoper in onderhoud.
Ondanks de vele voordelen van een mobiele website, zijn apps erg populair. Er zijn dan ook een aantal specifieke gebruikers scenario's waarbij een app de beste keuze is.
• Interactieve games
• Regelmatige genereren van gepersonaliseerde content genereren (bijvoorbeeld: EverNote).
• Complexe berekeningen of verslaggeving (bijvoorbeeld de app van je bank).
• Bij gebruik van specifieke functionaliteit zoals GPS, compas- of camerafuncties.
• Offline gebruik.
De beslissing of je een native app of een mobiele website moet bouwen is het meest afhankelijk van uw einddoel(en). Voor de ontwikkeling van een interactief spel is een app waarschijnlijk uw beste optie. Daarnaast zijn het offline moeten kunnen gebruiken of het afhankelijk zijn van veel data en content die moet worden gedownload bepalende factoren. Heb je als doel om mobiel-vriendelijke content te bieden, aan een zo breed mogelijk publiek, dan is een mobiele website waarschijnlijk de beste keuze. In het algemeen kan een mobiele website worden beschouwd als de eerste stap in het ontwikkelen van een mobiele aanwezigheid op het web. Een app wordt ontwikkeld voor zeer specifiek doel dat niet effectief kan worden bereikt via een web browser.
Zoals bij elk project, wil je ervoor zorgen dat een optimaal rendement krijgt uit investeringen. Wat je ten koste van alles wilt vermijden is dat je onnodige veel geld uitgeeft aan de ontwikkeling van een app waarmee je iets kunt bereiken dat ook met een mobiele website kan worden bereikt.
Als je mobiele strategie vooral op marketing gebaseerd is, het je doel is om je content gemakkelijk deelbaar te maken en als je daarbij een brede mobiele aanwezigheid wilt genereren, dan is het een mobiele website is de logische keuze.
Aan de andere kant, als je doel interactieve betrokkenheid van de gebruiker is, denk aan een applicatie die de gebruiker gebruikt om te werken of voor vermaak (meer als een computer programma), dan is een app vereist.
De Jongens helpen bij het maken van de juiste keuze.
Nieuws
Nog meer nieuws...