De Jongens van Boven

Gidsen Gilde app rondleiding

Discover Your local History

Een reis terug in de tijd -

"Jong Markant, Verteld om nooit te vergeten" is een interactieve digitale historische rondleiding door het centrum van Venray. Met een tablet in de hand gaat de speler op pad. Door middel van korte filmpjes en leuke spellen wordt de speler meegenomen terug in de tijd. De speler herleeft de lokale Venrayse geschiedenis op een leuke, laagdrempelige en vermakelijke manier.

 

DELIVERABLES Concept | Information Architecture | Design & Development | UI, UX Design

Play

00:00 / 00:00

Gecompliceerd verhaal, complexe doelgroep

-

Het Gidsen Gilde, organisator van historische stadswandelingen door Venray, heeft als doel om kinderen met een leeftijd tussen 10 en 15 jaar kennis te laten maken met hun eigen lokale geschiedenis. Een complexe doelgroep. Lezen doen ze nauwelijks, laat staan over geschiedenis, het sufste vak op school. En hun aandachtsspanne is niet veel langer dan die van een gemiddeld YouTube filmpje. Neem daarbij het versnipperde verhaal van de geschiedenis van een plattelandsstad, de passages en onderwerpen zijn enorm uiteenlopend en hebben enkel gemeen dat ze op één en dezelfde hebben plaatsgevonden, en je hebt een lastige puzzel.

Het antwoord: Serious Gaming

-

Spelletjes spelen is van alle tijden. Sommige bronnen zeggen dat de geschiedenis van het spel teruggaat tot het jaar 1500 voor Christus. Het feit dat spel jong en oud aantrekt en vermaakt, maakt dat spelletjes een steeds belangrijkere plek verwerven in het medialandschap. Serious Games, ook wel Meaningful Play genoemd, zijn spelletjes met een groter doel dan alleen vermaak. Ze zijn bedoeld om je iets op een spelende en entertainende manier te leren. Of dit nu een moeilijke natuurkunde wet of een passage uit de geschiedenis is, door het spel verwerf je kennis. Tegenwoordig worden serious games daarom ingezet in de zorg, onderwijs of voor marketingdoeleinden.

 

Een spelletje is leuk. Het boeit en activeert de speler. Hierdoor is hij of zij bereid om er ook de tijd voor te nemen. Hierdoor is een serious game bijzonder effectief als middel voor kennisoverdracht. De wetenschap heeft dit inmiddels ook gevalideerd.

 

Wil je meer weten wat Serious Gaming is of wat het kan betekenen voor jouw organisatie? Lees onze insight over serious gaming.

Een interactieve wandeling

-

e reis door de Venrayse geschiedenis is opgedeeld in 7 etappes die de speler door de straten van het centrum van Venray leidt. Het einde van elke etappe bevindt zich op een kenmerkende plek uit de geschiedenis. Op basis van geolocatie wordt automatisch een video afgespeeld die het verhaal achter deze plek verteld. Daarna speelt de speler een spel. Deze spellen zijn erg gevarieerd. Zo is er bijvoorbeeld een schuifpuzzel die opgelost dient te worden, kan er een quiz worden gespeeld en is er een heus augmented reality spel waarbij de speler zwijnen moet vinden en moet aftikken. Ook is er een fysiek spel waarbij de speler rondjes om een pomp moet lopen zonder water te morsen. De speler wordt op allerhande manier uitgedaagd en geprikkeld. Onderweg kan de speler bonus punten verzamelen door de in het straatbeeld verborgen schatten te spotten.

 

Spelers nemen het onderling tegen elkaar op én als groep tegen andere groepen. Het compititie element bepaald uiteindelijk wie de echte Venray-kenner is.

 

Twee jaar na de lancering van de rondleiding heeft een test onder de doelgroep uitgewezen dat de kinderen die de rondleiding hebben gelopen de vertelde verhalen en daarmee ook de geschiedenis van Venray nog steeds kennen. De rondleiding is inmiddels onderdeel van een groter lespakket dat jaarlijks op verschillende scholen uit de regio tot de vaste leerstof behoort. Daarnaast wordt de rondleiding breder ingezet. Gezinnen en teamuitjes behoren inmiddels ook tot de doelgroep. Een spelletje is immers van alle leeftijden!  

Heb jij ook een mooie uitdaging voor ons?

De Jongens hebben ruime ervaring met educatie en serious games.